Hinder mot att vara nyttig 

Jag vill ju som sagt äta mer nyttigt. Jag vill få en mer hälsosam kropp och mer hälsovänligt tankesätt. Men det som på några sätt hindrar mig att komma dit är dessa saker: 

  • Jag är sockerberoende. Dricker ett glas på cirka 4 dl oboy på morgonen och sedan oftast 5 dl Cola om dagen, minst. 
  • Jag äter inte så mycket grönsaker (det jag äter i grönsaksväg är: tomat, gurka, isbergssallad, vitkål, stuvad spenat, paprika, broccoli (ej färsk utan i tex paj enbart) och frysta grönsaker som jag i för sig inte tuggar utan bara sväljer.) 
  • Äter inte keso, produp eller kvarg. 
  • Är allergisk mot apelsin och kiwi samt färska jordgubbar. Känslig mot mejeriprodukter (i för stora mängder). 
  • Ska vara samma mat för hela familjen, dvs inga nötter alls, ingen koppling till skaldjur. Ska det vara fisk eller kyckling ska det finnas bra alternativ i annat kött också men alla tillbehör + allt annat på bordet ska passa både tex kyckling och nötköttet. 

Har ni tips?  

En frukost där jag för ovanlighetens skull även tog surdegsbröd till. 

  

Författare: Annica

26 åring som har syn och hörselskada, samt Turner syndrom. Är gift och har tre mirakel till döttrar.

5 reaktioner till “Hinder mot att vara nyttig ”

  1. Vad sägs om att testa byta ut frukosten till havregrynsgröt med russin och banan på? Går lika bra med mandeldryck till som vanligt mjölk(eller det kanske inte funkat pga inga nötter? Annars finns ju annat, typ havre-/sojadryck). Och ett kokt ägg med kaviar/salt.
    Nu har du ju inte skrivit att du gillar det, men lägger in det som ett förslag ändå. Rotfrukter i ugn! Brukar ta potatis, rödbetor och morötter med salt/vitlökspulver på och in i ugnen 20-25 minuter på 200-225 grader. Då får man ju nästan grönsakerna ”på köpet” samtidigt som det mättar och ger energi, för lite isbergssallad mättar ju tyvärr inte så mycket i längden :/
    Har själv blivit sockerfri, och var det i 4 månader. Så sjukt svårt första veckan! Sen äcklas man typ av allt socker. Lätt att falla dit igen, så jag är på ruta 1 igen. Men det finns inga genvägar, det är man själv som bestämmer vad man köper hem och vad man väljer att äta, dock lättare sagt än gjort när det där sötsuget slår till!
    Ett till tips om du är sötsugen: Nu när det finns goda svenska äpplen att köpa, kan man steka dom i ytterst lite smör, och sen honung och kanel på, KLART :D.. Känns iallafall lite bättre med honung än vanligt vitt socker. Gott är det också 🙂
    Lycka till!

    1. Tack för dina tips! 🙂

      Jag klarar att ta vanlig mjölk till oboyen, till middagsdryck och så. Men grädde tex går bara en liten omgång vispad grädde till pannkaka. Sedan är magen körd. Så inte direkt så att jag måste vara utan mejeriprodukter helt. 🙂

      1. Vad bra! Är likadan, märker verkligen skillnad på grädde och mjölk.
        Kom på en till sak! Köpte en chokladdryck för ett tag sedan från Arla. Blev förvånad när jag läste näringsinnehållet, för var i princip samma kalorier (40kcal) som mjölk, inte alls mycket socker (4,5 g/100 g)! Säljs i småflaskor och 1 liter, kan kanske vara värt att kolla upp 🙂

Kommentera