Veckoutmaning v.35 

Förra måndagen gav jag mig själv ett uppdrag, en utmaning. Att skriva ner allt jag under en veckas tid. Igårkväll avslutades det. Och jag är chockad. Insåg nog inte riktigt hur mycket skit jag egentligen äter. 


Med tanke på allt jag vräkt i mig i veckan så har jag gett mig själv en till utmaning som ska pågå i en veckas tid. 

  • Inget godis! 
  • Minska på oboy och Cola. 
  • Ingen snabbmat (tex subway osv) 

Författare: Annica

26 åring som har syn och hörselskada, samt Turner syndrom. Är gift och har tre mirakel till döttrar.

9 reaktioner till “Veckoutmaning v.35 ”

  1. Visst blir det tydligt när en får se ALLT på samma gång som en har ätit. Jag har summerat dagar i ett par månader i en app och där även fått inräknat om jag saknar en viss vitamin, eller sett fördelningen på fibrer, protein, kolhydrater, fett osv.
    Jag gör det inte just nu, men återkommande så blir det nog i alla fall 3 månader om året som jag summerar dagar i appen.

    Varmt lycka till och hejarop på vägen i din utmaning!

  2. Säger som de andra – när man får svart på vitt framför sig är det svårt att fortsätta blunda. Jag har gjort motsvarande någon dag där jag skrivit upp allt jag gjort på jobb, när jag satt som projektledare i ett byggprojekt och hade galet mycket att göra. Att i slutet av dagen se alla email jag besvarat, möten jag gått på, mail jag läst, folk jag pratat med osv osv osv, gav värsta aha! Inte underligt jag var så trött om kvällarna då…

    Lycka till med din utmaning!

  3. Spännande att föra loggbok så. Visst äter du kanske mycket av sådant du egentligen inte vill äta sk skräp, men jag reagerar mest på att du inte verkar äta så mycket frukost/mat/mellanmål. Räknar snabbt till ca 10 måltider på en vecka, mindre än en måltid per dag. Med lite stadigare frukost, en lunch och middag tror jag att du skulle stå dig bättre och minska sötsuget. Kanske fylla på med mer ägg, gröt, frukt?
    Tror absolut inte att du äter för mycket, tror bara kroppen skulle må bra av att äta lite annat och lite mer annat 😊 själv äter jag grötfrukost, förmiddagsfrukt, lunch, eftermiddagsfrukt och middag. Ofta något ”skräp” också men märker att det blir mindre sug efter det om jag äter mer mat och mellanmål. Lycka till med veckans utmaning!

    1. Frukosten blir lidande pga tjejerna äter på förskolan och jag vill inte gärna äta framför dem innan jag lämnar dem, därefter tycker jag det är för sent på dagen med tex grötfrukost.

      På dagen då jag ofta är själv hemma känner jag inte av hungern förrän det gått så långt att jag blir illamående och då blir det första bästa – i många fall.

      En av dagarna i veckan åt jag TRE så kallade lagade mat på en och samma kväll (inom loppet av 2,5 timme)…

      1. Skulle du kunna äta frukost innan de går upp? Eller förklara att mamma inte får frukost på förskolan och behöver äta för att kroppen ska må bra?

        Om du inte känner hungern kanske du ska ställa en matklocka likt Skalman? Inte alls tokigt faktiskt. Alla kroppar mår bra av ett jämnt blodsocker- det får en lättast genom att äta regelbundet och näringsfull mat.

        Håller tummarna för att du ska hitta rutinerna för mat och måltider, det är så värt och en håller sig så mycket piggare under hela dagen. Jag märker direkt när jag slarvar och det påverkar mitt humör, mitt föräldraskap och min ork. Jag äter regelbundet främst för att orka vara en bra mamma😊 sen måste det självklart finnas utrymme för gotte, en viktig ingrediens i allsidig kost.

  4. Frukost tror jag är grunden till en bra matdag- jag äter frukost hemma trots att barnen äter på fritids, de vet att jag inte får frukost på jobbet så d är inga problem och ibland går jag upp och äter innan de väcks 🙂

Kommentera