Utvecklingssamtal i förskolan 

I torsdags hade jag utvecklingssamtal för Samantha och Mary. 

Samantha är en ledartyp, men en omtänksam sådan. En som delar ut roller till rollekar, en som delar ut uppgifter och också tillrättavisar vid de gånger andra inte gjort så som de ”ska”, enligt henne. Hon är väldigt omtyckt av kompisarna och de frågar ofta när hon ska komma och ropar högt ”Hej Samantha” då hon dyker upp. Rutiner och matsituationen fungerar klockrent för hennes del, vet precis vad som förväntas av henne på förskolan. Hon kommer oftast överens med de flesta. Kruxet nu med att ha lillasyster på samma avdelning är att Samantha vill hjälpa Mary i en del situationer såsom i matsalen. Därför har pedagogerna fått dela på dem just då. 


Mary har börjat visa att hon är påhittig och hittar på lite bus i denna, för henne, nya avdelning. Lämningarna har varit lite tuffa nu det första men hon och jag har på ett sätt triggat varandra i en viss ”kolla av läget hos den andra” – grej. Därför har det funnits en del utdragna lämningar men det har också gått åt rätt håll. Så glad över att vi tog beslutet att flytta på henne. Hon har hittat egna vänner med så nu leker hon inte bara med Samantha på förskolan. 

Författare: Annica

26 åring som har syn och hörselskada, samt Turner syndrom. Är gift och har tre mirakel till döttrar.

Kommentera